Vertrouwenspersoon werkgever
Heb je al een vertrouwenspersoon?
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend dat iedere organisatie zou verplichten een vertrouwenspersoon aan te stellen en ervoor zou zorgen dat iedere werknemer een wettelijk recht krijgt op toegang tot een vertrouwenspersoon.
Dit moet ongewenste omgangsvormen op de werkvloer terugdringen en bijdragen aan een veilige werkomgeving voor alle werknemers. Ook moet het wetsvoorstel de positie van de vertrouwenspersoon in een organisatie versterken.
Beleid ongewenste omgangsvormen
Ongewenst gedrag binnen organisaties moet te allen tijde worden voorkomen. Op grond van de Arbeidsomstandighedenwet is iedere organisatie verplicht om als onderdeel van het arbeidsomstandighedenbeleid een beleid te hebben in het kader van psychosociale arbeidsbelasting. Bij dit laatste gaat het om zaken als discriminatie, agressie, geweld en (seksuele) intimidatie.
Een vertrouwenspersoon kan bijdragen aan het verminderen van ongewenst gedrag op de werkvloer. Bij de vertrouwenspersoon kan de werknemer in vertrouwen zijn/haar/hun verhaal kwijt. Ook kan de vertrouwenspersoon de organisatie adviseren over beleid. De Inspectie SZW stelt dat ruim 1,2 miljoen mensen op hun werk te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen zoals pesten en intimidatie. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de gezondheid van werknemers en de werksfeer en moet daarom worden aangepakt.
Taken vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon heeft de volgende taken:
- het opvangen, begeleiden en adviseren van de werknemer en zo nodig doorverwijzen naar een professionele hulpverlener;
- het adviseren over en behulpzaam zijn bij eventueel verder te nemen stappen door de werknemer en het verlenen van nazorg;
- het eventueel inschakelen van een deskundige of bemiddelaar bij conflicten die verband houden met ongewenste omgangsvormen;
- het geven van voorlichting ter zake van ongewenste omgangsvormen en informatie over de inhoud van de functie van de vertrouwenspersoon en diens bereikbaarheid;
- het signaleren van knelpunten in de uitvoering van het beleid;
- het verstrekken van inlichtingen over de mogelijkheden tot voorkoming en bestrijding van ongewenste omgangsvormen;
- het geven van gevraagd of ongevraagd advies aan de werkgever en de ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) over bedoelde ongewenste omgangsvormen;
- het uitbrengen van een jaarverslag aan de werkgever en de OR/PVT.
Deskundig
De vertrouwenspersoon moet over voldoende deskundigheid en ervaring beschikken en heeft een geheimhoudingsplicht.
De werkgever kan kiezen voor intern of extern vertrouwenspersonen, dan wel voor een combinatie van beiden. Kleinere werkgevers zullen vaker kiezen voor een extern vertrouwenspersoon.
Uw medewerkers kunnen rechtstreeks en geheel vertrouwelijk contact met mij opnemen. In situaties van grensoverschrijdend gedrag is een veilige en objectieve omgeving belangrijk voor medewerkers om hun verhaal te doen. Als vertrouwenspersoon sta ik naast uw personeel dat te maken krijgt met ongewenst gedrag. Het gaat vaak om gevoelige en ingewikkelde situaties met tegengestelde belangen. Angst en schaamte spelen een rol. Met de medewerker bekijk ik wat mogelijke oplossingsrichtingen voor de situatie zijn.
Vragen? Neem vooral contact met mij op.
Als extern vertrouwenspersoon ben ik op afroep beschikbaar. Over de wijze waarop dit gebeurt, maken we in overleg afspraken.
Ik ben telefonisch bereikbaar via 06-15 25 57 57 of via het contact formulier.
Wil je meer informatie of direct een afspraak maken?
Stuur een e-mail of neem telefonisch contact op.